Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2018

Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ – Μικρὸ σχόλιο στὴ βυζαντινὴ εἰκόνα


«Λέγε Συμεών, τίνα φέρων ν γκάλαις, ν τ να γάλλη;», ρωτ μνογραφώντας γιος Γερμανός, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, στ πρτο Στιχηρ διόμελο το σπερινο της παπαντς, χου α΄. Η βυζαντιν εκόνα τς παπαντς το Κυρίου, ποτολμ ν’ παντήσει στ μνολογικ ατ ρώτημα μ’ να λλο εδος τέχνης, περισσότερο προσιτ στ ερύτερο σμα τν πιστν.
σκην εκονίζει τν κπλήρωση το βραϊκο θους. Το θους πο καθόρισε παίτηση το διου του Θεο, «πν ρσεν τ τν μήτραν διανογον», ν φιερώνεται σ’ Ατόν. (ξοδ. ιγ΄ 2), πως μφατικ σημειώνεται κα στν Ερμ τς ννάτης δς τς παπαντς. Ατ τν πραγματοποίηση το «εθισμένου, κατ τ ερημένον το νόμου» (Λούκ. Β. 24, 27), στορε εκόνα τς παπαντς. Πέντε πρόσωπα παρτίζουν τν σύνθεση. περαγία Θεοτόκος μ τν ωσφ φέρνουν στν να τν τεσσαρακονθήμερο ησο Χριστό. Τ δύο λλα πρόσωπα εναι πρόσωπα το ναο, κα συναντον τος προσερχομένους ντός του ερο χώρου. Συμεν πρεσβύτης, νθρωπος χαριτωμένος π’ τ Πνεμα το Θεο, «δίκαιος κα ελαβής, προσδεχόμενος παράκλησιν το σραλ» (Λούκ. β' 25), κα γία ννα προφήτιδα, θυγατέρα Φανουήλ, σ προχωρημένη λικία κα ατή. Λαμπάδα λιωμένη στν πηρεσία το ναο π τ νεότητά της, π τότε πο χήρευσε. Στ χέρια της, πο τόσα χρόνια διακόνησαν τς νάγκες το ναο, κρατε ελητάριο μ λόγους προφητικούς, πο ναφέρονται στ πρόσωπο το προσφερομένου βρέφους ησο. «Τοτο τ βρέφος, ορανν κα γν στερέωσεν».
εκονογράφος δν πιλέγει ν σορροπήσει τ σύνθεση σ’ να π τ εκονιζόμενα πρόσωπα, παρόλο πο κεντρικ θέση χουν κατ βάση δύο. τς περαγίας Θεοτόκου, κα το βρέφους ησο. Τ κέντρο τς εκόνας κατέχει τ ερό, στηριζόμενο σ τέσσερις κολνες, στεφανωμένες π μία σινδόνη. Τ ερ μ τ σινδόνη μοιάζουν ν διαιρον τν εκόνα στ δύο. λλωστε τ λο συμβν τς παπαντς το Κυρίου νώνει δύο σαφέστατα διαφορετικος χώρους. Τ χρο τς Παλαις μ τν Καιν Διαθήκη. Τς προσδοκίας τν αώνων, μ Τν Προσδοκώμενο. Τς φθορς το γήρατος κα το θανάτου, μ τν φθαρσία κα τ ζω το βρέφους ησο.
Δν σημαίνονται μως μόνο συνθετικ ο δύο κόσμοι πο νοποιονται π τ γεγονς πο περιγράφει εκόνα, λλ κα φολογικ ποδηλώνεται τ διττ μήνυμα τς ορτς. χαρ κα λύπη. χαρ κπεφρασμένη π τν πρεσβύτη Συμεών. Τν γέροντα πο μ τρεμάμενα π τ βαθ γρας χέρια, προσδέχεται Ατν πο νέμενε αἰῶνες παλαιοδιαθηκικ εσέβεια, κα διψοσε ουδαϊκς λαός: τν λυτρωτ το κόσμου. Τν Συμεών, πο ξιώνεται ν γίνει θεοδόχος! Τ πόδια το λυγίζουν π ελάβεια. Τ μάτια το κοιτον μ δέος «τ σωτήριον φς» (Λούκ. Β. 30, 32) το θεανθρωπίνου Βρέφους. Τ χέρια του, σκεπασμένα π συστολ κα σεβασμ μ μία κρη το νδύματός του, γίνονται θρόνος. Θρόνος χι γι ν ποδεχθον να κοιν βρέφος, λλ γι ν κρατήσουν Ατν πο κρατε λόκληρη τν οκουμένη. Τ χέρια το πρεσβύτου Συμεών, πο μ τόση ελάβεια κρατον τ θεο Βρέφος πάνω π τ θυσιαστήριο το ναο, θυμίζουν τόσο πολ τν εκόνα τν λειτουργν ερέων πο προβάλλουν νώπιόν μας τ θυσιασμένο κα ναστημένο Σμα κα Αμα το Κυρίου ησο. λες ο γραμμς το σώματος το γίου Συμεών, μαζ μ τς πτυχώσεις τν νδυμάτων το τείνουν πρς τν Κύριο. Λυγίζουν, κα μ μία καμπυλόγραμμη κίνηση ποτυπώνουν τ δοχεο πο πληροται π τ περιεχόμενό του, πο δν εναι τίποτε λλο ν προκειμένω π τ θεία Χάρη.
λλ ν χαρ κα νέκφραστη γαλλίαση φορον κα ποτυπώνονται στν πρεσβύτη Συμεών, περαγία Θεοτόκος νσαρκώνει τν πόνο κα τν θλίψη. Πόνο γιατί προσφέρει κα ποχωρίζεται τν Υό της. Τ χέρια τς διατηρον μία κίνηση σν ν κρατον κόμη τν ησο Χριστό, σν ν μν θέλουν ν Τν ποχωρισθον. Κα Υός της, φαίνεται ν νταποκρίνεται στ μητρικά της ασθήματα. πλώνει κι ατς τ χέρι του σ μία προσπάθεια ν μν ποχωρισθε τν Παναγία μητέρα Του. Μία κφραση τν ασθημάτων τς τελείας νθρωπίνης φύσεώς Του.
νάμεσα στν περαγία Θεοτόκο κα τν θεοδόχο Συμεών, ψώνεται τ ερό, τ ποο βρίσκεται στ κέντρο τς εκόνας, σχηματίζοντας να φράγμα παγορευτικό. Θεομήτωρ στερεται τν Υό της, κα θλίψη τς πιτείνεται π τ προφητικ λόγια του γίου Συμεν «κα σο τν καρδίαν διελεύσεται ρομφαία» (Λούκ. Β. 35). Παναγία πλέον ρχίζει ν στρατεύεται στν δρόμο το σταυρο, πο εναι τ δρο το Υο τς σ’ λόκληρο τν κόσμο. Τ δρο ατ πο χαρίζεται κα στν δια, μ μία διπλ πίπτωση. Τς χαρς, τς σωτηρίας κα τς λυτρώσεως π τ μία, κα π τν λλη, τς θλίψεως τς μητρικς καρδις τς μπροστ στν ρνηση ποδοχς π τν κόσμο το υο κα Θεο της. ρνηση πο θ φθάσει μέχρι τν σταυρικ θάνατο.
«νοιγέσθω πύλη το ορανο σήμερον», πως ψάλλεται κα στ Δοξαστικ τν κεκραγαρίων το σπερινο της παπαντς, σ χο πλ. το β', γι’ ατ κα εκονογράφος στορε τ κτήρια κα τς στέγες τους ν συγκλίνουν σ’ Ατν πο γιάζει λόκληρη τν κτίση. Ατν πο εναι «φς διασκεδάζον τν πίστων θνν τν σκοτόμαιναν, κα δόξαν το νεολέκτου σραήλ», πως τονίζεται κα στ διόμελο τς Λιτς της παπαντς, πο ψάλλεται σ χο α' Λυτρωτς τόσο το θνικο εδωλολατρικο κόσμου, σο κα το σραηλιτικο λαο. Κα τ λυτρωτικ ατ μήνυμα πο φορ λο τν κόσμο, ποδηλώνεται π τ δύο περιστέρια, τ ποα προσφέρει ωσφ στν ναό. Δν νταποκρίνονται μόνο στν καθορισμένη προσφορά, λλ συμβολίζουν κα τος δύο κόσμους, γι τος ποίους προσφέρεται θυσία το Κυρίου μας. Τν κόσμο τν θνικν κα τς εδωλολατρίας, κα τν κόσμο το εεργετηθέντος σραήλ.

παπαντή! Σημαίνει συνάντηση το Κυρίου μ τν προσδοκία το κόσμου.
παπαντή! Καθ’ ν «Χορς γγελικός,
κπληττέσθω τ θαμα!
βροτο δ τας φωνας,
νακράξωμεν μνον,
ρντες τν φατον
το Θεο συγκατάβασιν» 
πως θαυμάσια προτρέπει τ Κάθισμα τς πρώτης στιχολογίας το ρθρου τς ορτς, χου α΄, κα μέσα π τν περιγραφική, συμβολική, γία κα εροπρεπ τέχνη τς βυζαντινς εκονογραφίας. ς προσκυνήσουμε λοιπν τ στορούμενο γεγονός. ς προσκυνήσουμε τν νηπιάσαντα κα βρεφοκρατούμενο Σωτήρα κα Λυτρωτή μας.

π τ περιοδικ Δράσις μας, Φεβρουάριος το 2007.

μνολογικ κλογή.
πολυτίκιον. χος α’.
Χαρε κεχαριτωμένη Θεοτόκε Παρθένε» κ σο γρ νέτειλεν λιος τς δικαιοσύνης, Χριστς θες μν, φωτίζων τος ν σκότει. Εφραίνου κα σ Πρεσβύτα δίκαιε, δεξάμενος ν γκάλαις, τν λευθερωτν τν ψυχν μν, χαριζόμενον μν κα τν νάστασιν.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση