"Έλθετε προς εμέ πάντες, οι κοπιώντες και
πεφορτισμένοι, καγώ αναπαύσω υμάς"

Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2009

Η καλή "απιστία" του Θωμά

του Αρχιμ. Χερουβείμ Βελέτζα
Ι. Μ. 'Ανω Ξενιάς

Στο άκουσμα του Ευαγγελίου της Κυριακής του Θωμά, δημιουργούνται σε πολλούς αρνητικές σκέψεις για τον "άπιστο" μαθητή, που δεν πείστηκε στα λόγια των υπόλοιπων αποστόλων, αλλά θέλησε να ψηλαφίσει τις πληγές στο σώμα του Χριστού. Οι υμνογράφοι όμως της Εκκλησίας, στα τροπάρια που σήμερα ψάλλουμε, χαρακτηρίζουν αυτή την απιστία "καλή". Και δεν έχουν άδικο.

Οι πολέμιοι του Χριστού, με πρώτους τους φαρισαίους, προσπάθησαν από την πρώτη στιγμή να διαψεύσουν το γεγονός της Αναστάσεως. Έτσι, διέσπειραν φήμες ότι δήθεν οι μαθητές έκλεψαν το νεκρό σώμα του Ιησού μέσα από τον τάφο. Δεύτερη προσπάθειά τους ήταν οι ισχυρισμοί πως ό,τι έλεγαν οι Απόστολοι τα είχαν φανταστεί με το μυαλό τους.

Αυτή η δεύτερη "θεωρία" βρίσκει έδαφος και σήμερα σε κάποιους που δεν θέλουν να πιστέψουν στην Ανάσταση. Λένε λοιπόν πως οι μαθητές δεν είδαν ποτέ τον Χριστό αναστημένο, αλλά φαντάστηκαν ότι τον είδαν. Έπαθαν δηλαδή ένα είδος ομαδικής παράκρουσης ή αυθυποβολής, που οφείλονταν στην υπερβολική αγάπη που έτρεφαν για τον Διδάσκαλο και στην επιθυμία τους να τον δουν. Δεν θα εξετάσουμε το θέμα από ψυχολογικής πλευράς. Αυτό άλλωστε απαιτεί ειδικές γνώσεις.

Θα σταθούμε όμως στην διήγηση του Ευαγγελίου (Ιω. 20, 19-29). Ο Θωμάς δείχνει να μην πιστεύει τα λόγια των άλλων αποστόλων, θέλει να δει με τα ίδια του τα μάτια τον Χριστό, θέλει να ψηλαφίσει την πλευρά και τα χέρια Του. Και ο Κύριος εκπληρώνει το αίτημά του. Εμφανίζεται ξανά, επτά ημέρες αργότερα, ενώπιον όλων των μαθητών, και δίνει τις αποδείξεις της Αναστάσεώς Του. Λέει στον Θωμά να Τον ψηλαφίσει, να βεβαιωθεί όχι απλά αυτός, αλλά μαζί μ' αυτόν ολόκληρος ο κόσμος, που δεν θα έχει την ευκαιρία της προσωπικής διαπίστωσης του πράγματος. Γι' αυτό και ο Χριστός σφραγίζει το γεγονός με την φράση: "τώρα που με είδες πίστεψες. Μακάριοι εκείνοι που πίστεψαν χωρίς να δουν".

Ο Θωμάς, όμως, δεν είναι ο μόνος που ψηλάφισε τον Χριστό. Ο Λουκάς, στην περιγραφή της πρώτης εμφανίσεως του Χριστού στους μαθητές Του (Λουκ. 24, 36-49) περιγράφει με περισσότερη λεπτομέρεια το τι ακριβώς συνέβη. Μόλις είδαν τον Ιησού, τους κυρίεψε τρόμος, γιατί νόμιζαν ότι βλέπουν φάντασμα. Ο Χριστός τους καθησυχάζει: " δείτε τα χέρια μου και τα πόδια μου. Ψηλαφίστε με και δείτε. Γιατί το φάντασμα δεν έχει σάρκα και οστά, όπως βλέπετε ότι έχω εγώ".

Και στην συνέχεια, επειδή από την χαρά τους δεν μπορούσαν να το πιστέψουν, ζήτησε και έφαγε μπροστά τους: ψάρι ψητό και κηρύθρα με μέλι.

Μέσα λοιπόν από την περιγραφή αυτών των γεγονότων διαλύεται κάθε εικασία περί ομαδικής φαντασιοπληξίας των αποστόλων. Η Ανάσταση του Ιησού Χριστού είναι γεγονός. Το σώμα Του δεν παύει να είναι υλικό, αφού έχει σάρκα και οστά. Είναι όμως σώμα αναστημένο, καινό, αφθαρτοποιημένο, με νέες ιδιότητες. Ο Χριστός, στο πρόσωπο του Θωμά, διαλύει την απιστία όλων των ανθρώπων για την Ανάστασή Του. Με τις εμφανίσεις Του, τις ημέρες που ακολούθησαν, επισφραγίζει το έργο Του επί της γης. Θέτει μία ακόμα απόδειξη της Αναστάσεως και αφήνει στον καθένα μας την ελευθερία της επιλογής: να πιστέψουμε ή όχι.
Πηγή:ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΚΑΙ ΑΛΜΥΡΟΥ http://www.imd.gr/main/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση